BEBERAPA ISU MENGENAI IBADAT KORBAN
Ustaz Alias Othman
Muqaddimah.
Berbagai
pendapat dikemukakan ulama mengenai hukum ibadat korban. Imam Abu
Hanifah berpendapat ia wajib sekali setahun bagi penduduk kota yang
bermukim. Kedua-dua murid Abu Hanifah iaitu Abu Yusuf dan Muhammad
berpendapat ia hanya sunat muakkad. (al-Bada`ie wa al-Sana`ie 5:62)
Ulama lain daripada Abu Hanifah berpendapat amalan korban hanya sunat
muakkad sahaja, bukan wajib. Pengikut Mazhab Maliki menambah makruh
meninggalkannya bagi mereka yang mampu melakukannya. (Bidayat
al-Mujtahid 1:415, Mughni al-Muhtaj 4:282, al-Muhazzab 1:237, al-Mughni
8:617)
Apapun pendapat mengenai hukum ibadat ini ia merupakan
satu amalan yang telah lazim dilakukan umat Islam diseluruh dunia.
Berbagai hikmat dari amalan korban ini telah dihurai dan diungkapkan
oleh penulis-penulis Islam dahulu dan semasa. Namun satu hakikat yang
perlu diterima bahawa sejak amalan ini dilaksanakan dalam masyarakat, ia
tidak memberikan impak yang jelas dalam merubah kualiti kehidupan
golongan fakir miskin yang menjadi golongan sasar pengagihan daging
korban. Apa yang mungkin menarik dan ada kepentingannya dibincangkan di
sini ialah beberapa isu mengenai; Amalan korban dalam konteks masyarakat
silang agama, memindahkan pelaksanaan korban dari satu tempat ke satu
tempat lain, malah ke luar negara dan bagaimana amalan korban boleh
meningkatkan status sosio ekonomi dan pendidikan golongan fakir miskin.
Tiga
isu ini sangat releven dengan keadaan di Malaysia sebagai negara yang
di huni oleh warga silang agama, rakyat Malaysia yang pemurah dalam
menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlulan dan isu sosio
ekonomi dan pendidikan golongan fakir miskin di Malaysia. [More...]
Amalan Ibadat Korban Dalam Masyarakat Silang Agama
Dalam
konteks masyarakat silang agama, yang penting ialah usaha meletakkan
Islam di tempat yang dapat dilihat oleh semua pihak sebagai satu sistem
yang mampu memesrakan hubungan dalam kehidupan seharian. Sesuatu yang
boleh menjejaskan hubungan mesra silang agama atau menimbulkan syak dan
perasangka negatif terhadap Islam sebagai satu sistem mestilah
dielakkan.
Melihat kepada pengamalan ibadat korban yang
dilakukan di Malaysia, pendapat yang menjadi pegangan majoriti umat
Islam di negara ini ialah daging korban tidak boleh diberi makan kepada
orang bukan Islam. Di peringkat sebelum berlaku interaksi yang sangat
rapat antara orang Islam dan bukan Islam di Malaysia, pegangan seperti
ini memang tidak menimbulkan apa-apa isu, namun setelah hubungan silang
agama semakin rapat dan akrab, ziarah-menziarahi silang agama semakin
kerap berlaku, saling menjemput ke majlis jamuan dan kenduri kendara
sudah menjadi kebiasaan, malah seorang, Islam atau bukan Islam mungkin
merasakan amat sumbang dan janggal jika tidak menjemput rakan bukan
Islam ke majlis yang diadakannya, terutama jiran-jiran dan rakan
sekerja, pegangan seperti ini mungkin menimbulkan isu. Keadaan ini akan
lebih ketara pada ibadat akikah yang pada kebiasaannya dilakukan di
rumah.Yang menjadi pegangan majoriti orang Islam di Malaysia daging
akikah haram diberi makan kepada orang bukan Islam. Seorang muslim akan
merasa serba salah, jika tidak menjemput jiran bukan Islam di sebelah
rumahnya atau tidak memberikan daging korban kepadanya memang tidak kena
dan tidak manis, jika dijemput dia merasa bersalah kerana telah
melanggar hukum syarak yang mengharamkan daging akikah dan korban diberi
makan kepada bukan Islam. Jiran bukan Islamnya juga akan merasa tidak
selesa berada di rumah dalam keadaan dia tidak dijemput. Biasanya mereka
akan sengaja membuat helah untuk tidak berada di rumah pada masa majlis
itu diadakan. Keadaan seperti ini sebenarnya menimbulkan satu tanggapan
bahawa Islam itu tidak mesra jiran. Apakah tidak ada cara bagi umat
Islam mengatasi masalah ini. Apakah tidak ada pendapat lain selain dari
pendapat yang mengatakan bahawa daging korban dan akikah haram diberi
makan kepada bukan Islam?.
Daging Korban dan Bukan Islam
Yang
diketahui umum dan menjadi amalan orang Islam di Malaysia daging korban
tidak boleh diberi makan kepada orang bukan Islam. Namun demikian
merujuk kepada pendapat-pendapat yang dikemukakan ulama mazhab dalam isu
ini, kita dapat mengesan berbagai-bagai pendapat dengan hujjah
masing-masing. Melalui pendapat-pendapat ini umat Islam mungkin dapat
menemui jalan keluar daripada isu ini.
Dalam kitab Kasyf al-Qina`
3;19 penulisnya menyatakan bahawa golongan Malikiyah berpendapat makruh
memberi makan daging korban kepada orang-orang Yahudi dan Nasara.
Mazhah Hanbali pula mengharuskan memberi hadiah daging korban sunat
kepada orang bukan Islam, tidak harus menghadiahkan daging korban wajib
kepada mereka.
Dalam al-Bajrimi 4:285 dinyatakan tidak harus
memberi makan daging korban kepada bukan Islam. Dinyatakan juga bahawa
dalam kitab al-Majmu` disebutkan harus memberi makan daging korban
sunat kepada golongan fakir miskin ahli zimmah, tidak harus memberi
mereka makan daging korban wajib.
Dalam al-Majmu` Syarh
al-Muhazzab 8:404 disebutkan bahawa Ibn al-Munzir menyatakan ulamak
telah sepakat (ijma`) bahawa daging korban boleh diberi makan kepada
fakir miskin orang Islam, namun mereka khilaf tentang memberi makan
daging korban kepada golongan fakir miskin kafir ahli zimmah. Imam Hasan
al-Basri telah memberi keringanan (rukhsah) memberikan mereka
memakannya. Abu Thur juga berpendapat demikian. Di sebutkan juga bahawa
Iamam Malik lebih suka ia diberi makan kepada selain fakir miskin bukan
Islam. Al-Lith menganggapnya makruh, namun berpendapat jiuka ia dimasak
ia harus diberi makan kepada mereka beserta fakir miskin Islam.
Ibnai
Qudamah dalam al-Mughni wa al-Syarh al-Kabir 2:381 dan al-Syarbini
dalam al-Iqna` 2: 581 menyebutkan mazhab Maliki berpendapat makruh
menghadiahkan dan memberi makan daging korban kepada orang beragama
Yahudi dan Nasrani. Mazhab Hanbali, al-Hasan, Abu Thur, berpendapat
harus memberi hadiah dan memberi makan orang bukan Islam, kafir zimmi
daging korban sunat, tetapi daging korban wajib, seperti korban nazar
tidak harus. Hukumnya sama dengan hukum zakat dan kifarat sumpah. Mazhab
Syafie pula berpendapat tidak boleh memberi hadiah dan memberi makan
orang bukan Islam daging korban sunat atau wajib.
Ibh Hazmin dari
Mazhab Zahiriyah dalam kitabnya al-Muhalla 7:383 menyatakan tuan punya
korban boleh memberinya makan kepada orang kaya dan orang bukan Islam
atau dia menghadiahkan sedikat daripadanya.
Dari semua pendapat yang dinukilkan ini beberapa kesimpulan boleh dibiuat:
1. Mazhab Syafie berpendapat haram memberi makan daging korban sunat atau wajib kepada orang bukan Islam.
2.
Mazhab Maliki berpendapat makruh memberi makan daging korban sunat
kepada orang bukan Islam dan tidak harus (haram) memberi mereka makan
daging korban wajib, seperti korban yang dinazarkan, sama seperti hukum
zakat.
3. Mazhab Hanbali berpendapat harus menghadiahkan daging
korban sunat kepada orang bukan Islam dan haram menghadiahkan kepada
mereka daging korban wajib.
4. Semua ulamak mazhab sepakat (ijma`)
memberi atau memberi makan daging korban atau akikah wajib kepada orang
bukan Islam adalah haram.
Ini bererti hanya ulama Mazhab
Syafi`ie sahaja yang berpendapat daging korban sunat atau wajib tidak
boleh (haram) diberi atau diberi makan kepada orang bukan Islam.
Manakala majoriti ulama lainnya berpendapat harus memberi mereka makan
daging korban sunat, tidak harus jika korban wajib.
Dalam konteks
Malaysia yang rakyatnya terdiri daripada penganut pelbagai agama,
pendapat majoriti ulama yang mengharuskan orang bukan Islam diberi atau
diberi makan daging korban sunat lebih baik diterima pakai dalam usaha
meyakinkan masyarakat bukan Islam dapat melihat bahawa Islam itu memang
satu sistem yang mesra bukan Islam dan dapat memelihara kemesraan hidup
silang agama. Di samping itu menerima pakai pendapat majoriti ini juga
dapat memberi ketenangan kepada orang Islam sendiri, kerana mereka tidak
merasa bersalah kerana melanggar hukum syarak dengan memberi atau
menjemput makan daging korban atau akikah sunat. Tindakan ini diangap
sebagai maslahah. Berpindah dari pendapat ulama Mazhab Syafi`ie kepada
pendapat majoriti ulama atas alasan maslahat atau kekuatan hujjah
bukanlah suatu keaiban, negatif atau terlarang.
Melakukan Ibadat Korban di Tempat Atau Negara Lain
Melakukan
ibadat korban di tempat atau di negara lain bermaksud seseorang yang
berada di satu qariah, daerah atau negeri tidak melakukan ibadat korban
di tempat beliau bermukim, tetapi melakukannya di qariah, daerah atau
negeri lain. Termasuk juga tidak melakukan ibadat korban di negara
sendiri tetapi melakukannya di negara lain, seperti rakyat Malaysia
melakukan ibadat korban di Kemboja. Ia juga boleh bermaksud ibadat
korban dilakukan di tempat atau negara sendiri tetapi dagingnya
dipindahkan ke tempat lain, sama ada qariah, daerah, negeri atau negara
lain.
Para ulama mazhab mengemukakan pendapat, yang berbeza dalam
isu ini. Dalam penulisan-penulisan mereka isu ini diberi tajuk
‘memindahkan korban ke tempat lain’. Wahbat al-Zuhaili dalam al-Fiqh
al-Islami Wa Adillatu 3:633–634 merumuskan bahawa Mazhab Hanafi
berpendapat, sama seperti zakat, korban makruh dipindahkan dari tempat
asalnya ke tempat lain, kecuali jika pemindahan itu bertujuan untuk
memberikannya kepada kaum kerabat atau mereka yang lebih memerlukan
daging korban itu. Kalau dipindahkan juga ia diterima tetapi makruh.
Mazhab Maliki pula berpendapat tidak harus memindahkan korban ke jarak
yang melebihi jarak (masafah) yang membolehkan qasar solat, kecuali
penduduk di tempat itu lebih memerlukan daging korban tersebut
berbanding penduduk tempat asal yang berhak menerimanya. Dalam keadaan
ini sebahagian besar daging itu hendaklah dipindahkan ke tempat mereka
yang memerlukannya dan sebahagian kecilnya diagihkan di tempat asal
korban itu. Ulamak Mazhab Hanbali juga sama pendapat dengan Mazhab
Maliki; boleh memindahkannya ke tempat yang kurang dari jarak yang
membolehkan solat qasar dan haram memindahkannya ke tempat yang melebihi
jarak yang membolehkan solat qasar. Ulama Mazhab Syafi`ie mengharamkan
daging korban dipindahkan ke tempat lain.
Ada beberapa perkara dapat dirumuskan dari penjelasan di atas:
1.
Semua ulama mazhab, kecuali Mazhab Syafi`ie sepakat mengharuskan korban
dipindahkan ke tempat lain sekiranya penduduk di tempat itu lebih
memerlukan daging korban tersebut berbanding penduduk tempat asal korban
itu. Cuma Mazhab Maliki berpendapat sebahagian kecil daging itu
mestilah diagihkan kepada mereka yang berhak menerimanya di tempat asal
korban itu.
2. Hanya ulama Mazhab Syafi`ie sahaja yang mengharamkan secara mutlak pemindahan korban dari tempat asalnya.
Untuk
membuat pertimbangan dalam memilih salah satu daripada dua pendapat di
atas, maqasid syariah (tujuan di sebalik hukum syarak) hendaklah diambil
kira dan diberi keutamaan. Maqasid syariah di sebalik semua hukumnya
adalah menjamin maslahah manusia. Maslahat manusia dapat dijamin dengan
dua cara: pertama dengan menolak bencana dan kedua dengan menjana
maslahat. Menurut kaedah syarak: menolak bencana didahulukan daripada
menjana maslahat.
Dalam konteks pemindahan korban yang mungkin
menjadi isu sekarang ialah memindahkan korban dari satu negara ke
negara lain. Di Malaysia telah ada institusi yang memberikan khidmat
membantu rakyat Islam Malaysia yang ingin melaksanakan ibadat korban di
negara lain, seperti di Kemboja dan di negara-negara minoriti Islam yang
lain. Apakah amalan ini lulus dari sudut pandangan syarak atau tidak.
Ulamak
Mazhab Syafie telah tidak mengharuskannya. Ulamak mazhab lain telah
mengharuskannya dengan syarat penduduk di tempat itu lebih memerlukan
daging korban tersebut.
Ditinjau dari sudut maslahat dan
keperluan manusia yang menjadi maqasid kepada syariat Islam pendapat
ulamak selain mazhab Syafi`ie yang membolehkan korban dipindahkan ke
tempat lain adalah lebih baik diterimapakai, kerana memindahkan korban
ke Kemboja umpamanya, dapat memberi lebih banyak manfaat kepada
penduduk Islam di sana yang jauh lebih memerlukan daging korban itu
berbanding penduduk Islam di Malaysia. Memang tidak dinafikan mungkin di
Malaysia juga terdapat orang Islam yang sama miskin dengan penduduk
Islam Kemboja, namun secara rawak keadan penduduk Islam di Malaysia jauh
lebih baik daripada penduduk Islam di Kamboja secara amnya. Dengan
penilaian ini sebenarnya tidak ada sesuatu yang meragukan dari sudut
hukum syarak memindahkan korban dari tempat asalnya ke tempat lain
dengan berpegang kepada pendapat majoriti ulamak mazhab, kecuali Mazhab
Syafi`ie. Sekali lagi dinyatakan bahawa tiada cacat atau celanya
menerima pendapat mana-mana mazhab atas dasar maslahat atau kekuatan
hujjah.
Menilai Semula Fungsi Ibadat Korban.
Maksudnya menilai
semula fungsi ibadat korban dalam konteks kehidupan golongan fakir
miskin. Selama ini faedah yang dikecapi golongan ini daripada ibadat
korban hanyalah dalam bentuk memakan dagingnya. Faedah ini hanya
bertahan untuk sehari dua, paling lama seminggu. Faedah ini tidak
membawa sebarang perubahan kepada taraf hidup, sosio ekonomi dan
pendidikan mereka. Selepas daging korban habis dimakan kehidupan mereka
tetap berada ditahap yang sama. Menilai kembali fungsi ibadat korban
dalam konteks ini bermaksud memikirkan semula fungsi ibadat ini.
Bolehkah ia dimanfaatkan untuk meningkatkan taraf sosio ekonomi dan
pendidikan golongan ini. Kalau boleh bagai mana caranya?. Adakah isu
berkaitan hukum fiqh yang mungkin menghalang fungsi seperti ini
dilaksanakan?. Kalau ada bolehkah hukum itu dikondisikan semula supaya
dapat disesuaikan dengan reality semasa sehingga ibadat ini lebih
bermakna dan bererti dalam mengubah keadaan hidup golongan ini.
Satu
cara yang mungkin boleh difikirkan secara serius ialah mewujudkan satu
tabung biasiswa yang sumbernya dijana daripada penjualan daging korban.
Konsepnya ialah; daging korban itu tidak diagihkan kepada fakir miskin
dan orang ramai, tetapi dijual, kemudian wangnya dilaburkan ke dalam
institusi pelaburan yang menguntungkan, seperti Tabung Haji atau
lainnya. Projek seperti ini akan menjana keuntungan yang membolehkan
fakir miskin diberikan bantuan pendidikan di berbagai peringkat mengikut
kemampuan tabung.
Kalau diandaikan satu karyah yang mempunyai
sebuah masjid dan 20 buah surau, setiap surau menyembelih tiga ekor
lembu korban dan masjid pula menyembelih 20 ekor lembu, jumlah lembu
yang dikorbankan di karyah itu ialah 80 ekor. Kalau daging seekor lembu
korban boleh dijual dengan harga RM1500.00 ini bererti tahun pertama
projek ini telah mempunyai modal pelaburan sebanyak RM120,000.00. Dengan
keuntungan 4% setahun, selama lima tahun daging korban dijual dan
dilaburkan projek ini telah dapat mengumpul lebih dari RM600,000.00.
Dengan memberikan bantuan pendidikan bernilai RM30.00 sebulan kepada 10
orang pelajar miskin di sekolah rendah modal pelaburan projek ini tidak
akan terjejas walau sedikitpun, malah akan terus meningkat. Pada tahun
ke enam dan berikutnya bilangan mereka yang mendapat bantuan boleh
ditambah, begitu juga jumlah bantuannya. Jika projek ini dapat
diteruskan ia akan dapat menjana jutaan ringgit yang bukan hanya dapat
membantu pelajar di peringkat sekolah rendah, malah menengah dan di
peringkat pengajian tinggi. Ini hanya gambaran satu karyah, bayangkan
jika projek ini merangkumi satu daerah atau satu negeri, malah negara.
Isu Hukum Yang Mungkin Ada Kaitan.
Isu
hukum yang mungkin ada kaitan dengan penilaian semula fungsi ibadat
korban bagi tujuan di atas ialah isu mengenai pengagihan, pemanfaatan,
pemilikan dan penjualan daging korban.
Pengagihan.
Berdasarkan
ayat 28 dan 36 surah al-Haj semua mazhab fiqh berpendapat daging korban
hendaklah diberi makan kepada fakir miskin setelah dimasak atau
diagihkan mentah-mentah. Mazhab Hanafi (al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu
3:631) menggalakkan daging korban dibahagikan kepada tiga bahagian,
sebahagian untuk tuan punya korban, sebahagian lagi dihadiahkan kepada
keluarga dan orang kaya dan bahagian yang ketiga disedekahkan kepada
fakir miskin. Mazhab Maliki (ibid) hanya menyebut dibahagi tiga dengan
tidak menentukan kadar setiap bahagian. Yang mungkin menjadi isu ialah
bahagian tuan punya korban dan bahagian untuk keluarga dan orang kaya.
Projek ini akan mengakibatkan tuan korban, kerabat dan orang kaya tidak
akan mendapat bahagian mereka. Dengan itu kepentingan mereka terabai.
Namun demikian usaha mengangkat taraf hidup golongan fakir miskin lebih
penting berbanding kepentingan tuan korban, kerabat dan orang kaya.
Lebih baik dan lebih mendatangkan faedah daging itu diberikan kesemuanya
kepada mereka melalui skim bantuan yang dihasilkan oleh projek ini.
Kepentingan tuan korban, keluarga dan orang kaya tidak sedikitpun akan
terjejas sekiranya tidak menerima bahagian mereka. Mungkin timbul isu
pengagihan daging korban sebagai satu pemangkin kepada silaturahim dalam
masyarakat. Namun jika dibandingkan kepentingan mengangkat taraf
kehidupan golongan fakir miskin dengan kepentingan memperirat
silatulrahim melalui ibadat korban ternyata kepentingan mengangkat taraf
hidup golongan miskin lebih utama. Banyak cara lain selain mengagihkan
daging korban untuk mengiratkan silatulrahim. Tidak mengambil bahagian
dan menyerahkannya kepada fakir miskin merupakan satu bentuk pengorbanan
lain.
Pemanafatan dan pemilikan.
Penulisan ulamak mazhab
menunjukkan bahawa orang kaya hanya layak memanafaatkan daging korban
dengan memakannya. Mereka tidak berhak memiliknya. Oleh itu mereka tidak
berhak menjualnya. Golongan fakir miskin pula berhak memilikinya. Oleh
itu mereka berhak menjualnya dan menggunakan wang hasil jualan untuk
kegunaan lain. Dalam Mughni sl-Muhtaj 4;290 dan al-Muhazzab 1:240
dinyatakan bahawa tuan punya korban boleh memberi makan daging korban
kepada orang kaya, tidak memberi milik kepada mereka sekalipun sedikit,
ia dihantarkan kepada mereka sebagai hadiah, mereka tidak berhak
melakukan sebarang transaksi ke atasnya dengan menjual atau lainnya.
Dalam al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu 3;634 dijelaskan bahawa orang kaya
boleh memanfaatkan daging korban dengan memakannya bukan memilikinya.
Pada
hakikatnya pendapat yang mengkhususkan pemilikan daging korban kepada
golongan fakir miskan membantu memudahkan projek ini dilaksanakan,
kerana mereka memang berhak memilikinya, cuma pengubahsuaian perlu
dilakukan dengan meminta kepada mereka supaya daging itu tidak diagihkan
dalam bentuk yang biasa dilakukan, tetapi ia dijual dan dilaburkan
terlebih dahulu kemudian mereka akan menerimanya dalam bentuk bantuan
pendidikan yang boleh menaiktaraf kehidupan mereka. Mungkin sekali lagi
timbul isu hak orang kaya dalam memanafaatkan daging korban. Seperti di
atas golongan ini diminta memberikan hak mereka kepada golongan fakir
miskin, kerana mereka sebenarnya tidak memerlukan daging tersebut.
Penjualan daging korban.
Penulisan-penulisan
ulamak mazham menjelaskan yang tidak berhak menjual daging korban,
kulit, bulu dan lemaknya ialah pemilik korban itu sendiri. Dalam
al-Muhalla 7: 385 Ibn Hazmin menyatakan yang berkorban tidak harus
menjual sedikitpun dari binatang korbannya. Perkara yang sama disebut
dalam al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu 3:632. orang kaya hanya layak
memanfaatkannya dengan memakannya, mereka tidak berhak memilikinya, oleh
itu mereka tidak berhak menjualnya. Golongan fakir miskin berhak
menjualnya kerana mereka berhak memilikinya. Oleh itu projek menjual
daging korban bagi pihak fakir miskin dan melaburkannya adalah sesuatu
yang tidak bertentangan dengan mana-mana pendapat ulamak mazhab. Ia
boleh dilaksanakan.
Kesedaran Masyarakat.
Umat Islam perlu
difahamkan tentang tiga isu yang dikemukakan supaya mereka tidak
ragu-ragu melakukannya demi kebaikan Islam, umat Islam dan kehidupan
dalam masyarakat silang agama. Masyarakat perlu diberi kesedaran tentang
kebaikan dan faedah projek menjual dan melaburkan daging korban dalam
usaha meningkatkan mutu kehidupan golongan fakir miskin. Dalam perebutan
sengit untuk mendapatkan berbagai bentuk biasiswa dan pinjaman
pendidikan daripada berbagai-bagai institusi golongan fakir miskin
sepatutnya memiliki sumper yang tersendiri yang khusus untuk mereka di
samping sumber zakat yang telah lama wujud. Malah projek ini mungkin
boleh menjadi pemangkin dan penggalak kepada masyarakat untuk melakukan
ibadat korban kerana mereka dapat melihat kesan baiknya dalam masyarakat
di karyah mereka sendiri.
Institusi Amanah Berwibawa.
Supaya
urusan tabung ini dapat ditadbir dan diurus dengan sempurna, dapat
menjana keuntungan, jauh daripada penyelewengan dan mendapat kepercayaan
umum, sebuah institusi yang beramanah dan berwibawa perlu diwujudkan.
Pentadbir dan pengurusnya mestilah terdiri daripada golongan yang
kerkelayakan, tidak berkepentingan dan ikhlas.
Kesimpulan.
Melakukan
korban di tempat lain atau memidahkan dagingnya ke tempat lain adalah
dibenarkan mengikut pendapat majoriti ulamak mazhab, kecuali Mazhab
Syafie. Pendapat majoriti ulamak lebih sesuai diterima pakai bagi tujuan
meningkatkan manfaat ibadat korban dan membantu mereka yang sangat
memerlukannya.
Hanya ulamak Mazhab Syafie yang tidak mengharuskan
daging korban dan akikah sunat diberi atau diberi makan kepada orang
bukan Islam. Majoriti ulamak mengharuskannya. Dalam konteks Malaysia
sebagai negara yang rakyatnya terdiri dari berbilang kaum dan agama
pendapat majoriti ulamak sangat sesuai diterima pakai bagi tujuan
melekakkan Islam dikedudukan yang sepatutnya pada pandangan orang bukan
Islam di samping dapat menghidupkan kemesraan pergaulan silang agama
antara muslim dan bukan muslim.
Sangat patut dan penting dinilai
semula fungsi ibadat korban supaya ia dapat dimanfaatkan untuk
meningkatkan taraf hidup golongan fakir miskin dengan mengagihkannya
semula kepada mereka dalam bentuk bantuan pendidikan setelah melalui
program menjual dan melaburkannya.
Dengan ini ibadat korban lebih
membawa erti kepada masyarakat berbanding manfaat yang diperolihi
dengan mengagih dan memakannya seperti yang diamalkan sekarang..
Disediakan oleh:
Ustaz Alias Othman
Penasihat Syariah
No comments:
Post a Comment