Sunday 10 April 2011

bahasaku..


BAHASA MENGENALKAN AKU
Karya: Rosnani Ahmad

                                                Kerana aku
                                                bukan orang ternama
                                                sukar aku mencipta nama
                                                kerana aku
                                                bukan seorang pendeta
                                                bicara aku jarang diperkata
                                                namun aku
                                                tidak pernah bisu untuk bersuara
                                                dengan lafaz bahasa ibunda
                                                kalam lingua franca Kota Melaka
                                                terus aku menyusun aksara
                                                mencantum lembaran karya
                                                seanggun bahasa sesantun bicara
                                                bahasaku payung warganegara
                                                tetap bergema
                                                dalam pantun, gurindam dan drama
                                                tetap bertakhta
                                                dalam puisi, cerpen  dan sandiwara
                                                mengikat padu ikatan bangsa
                                                menjulang tinggi peradaban
                                                ke pucuk zaman ketamadunan
                                                tetap utuh berdiri
                                                menggenggam identiti
                                                seteguh akar pohon jati
                                                mencengkam bumi
                                                bahasaku sering dibahas
                                                cuba dicantas
                                                namun ia tidak akan terjejas
                                                walau dipulas
                                                ribut  taufan menggila
                                                cantik molek bahasaku
                                                memukau deria
                                                mengenalkan aku
                                                di mata mereka.

No comments: