Monday 4 September 2017

..harapan

Semalam masa nak balik dari kampung ke Bangi, aku cakap kat emak dan ayah“InshaAllah nanti cheq balik lagi... (dalam hati aku pasrah.. entah bila?? ,”

Emak ayah cuma senyum dan angguk sahaja..
....Dan seperti biasa, emak akan melambai tangan dan ayah memandang sayu...

....Dan segala perasaan pun berkumpul di dalam dadaku.... Berkata-kata di dalam hati bagaimana itu bagaimana ini...

Aku terfikir satu perkara tentang anak2ku..., sama ada sempat atau tidak untuk melambai mereka balik nanti, aku merasakan sesuatu...

...sampai masa, aku pula berdiri di luar pintu .. melambai anak-anak kembali ke bandar..

Kemudiannya.
kereta anak2 aku berlalu dan hilang terus dari pandangan..
Lalu aku berjalan perlahan masuk ke dalam rumah. Yang sebelum ini ada tiga kanak2 pernah berlari.. berebut makanan...lalu terlanggar vase bunga..yang pernah dulunya menjadi tempat aku bising-bising suruh solat, suruh mandi, suruh bangun, suruh belajar, suruh pakai baju elok-elok, suruh cakap baik-baik, suruh hormat orang tua, suruh jadi baik, suruh jadi orang kuat, suruh berkawan, suruh sentiasa takut Tuhan, suruh banyak selawat, suruh semua benda yang baik-baik...

...Dan aku pun duduk...suamiku di sisi berpandangan sesama sendiri... Lalu merenung hari2 yang bakal tiba.. Melalui beberapa gugus lagi hari-hari mendatang..
.... Lalu dibawa pergi segala roh dan jasad kami mengimbau segala kenangan.

Pesan mama dan ayah
Hiduplah wahai anak-anak, sebagaimana yang pernah kami ajar dan suruh.
Dan tinggal-tinggalkanlah kami dengan doa yang sebanyak-banyaknya.

...Saat aku akan jadi manusia yang setiap hari sedang merayu-rayu dengan tangan kedut, wajah yang berkerut, hati yang semakin hari semakin merapuh, yang aku mahu ialah melihat kalian pulang dan menziarahi, mendakapku erat-erat hingga terasa panas di dadaku, seperti mana aku pernah mendukung kalian dimasa kecilmu.. Hingga kau tertidur dan lena.

Dan pada itu, semua masa dan waktu terhenti...
 Kita gembira.
Tuhan juga suka.
 Lalu kita sama-sama dijanjikan syurga.

No comments: