Thursday 10 May 2018

Doakan

Tahniah kepada PH sekali lagi. Bohong kalau aku cakap aku tak kagum. Lubuk kubu BN dan kerusi top figure BN jatuh satu persatu. Semalam aku pun tak faham diri aku, nak seronok ke nak sedih tengok satu persatu kerusi pemimpin atasan BN jatuh

Apapun, masih terlalu awal untuk gembira bagi aku. Dengan track record Mahathir dan suara membangkang DAP atas isu orang islam, stand aku sekarang, ialah wait and see, sama ada benar suara dominan Mahathir akan dikepung oleh pimpinan PH lain, supaya tidak diktator, dan suara DAP juga direndahkan apabila berkait isu umat Islam. Aku nak lihat pendakwah dalam PH berfungsi atau tidak dengan pendekatan dakwah mereka, seperti pendakwah dalam BN cuba lakukan.

Mereka kata, jatuhkan Najib dulu, dia dah jatuh. Jadi, sekarang, 'its too early to judge PH government' sebab baru sehari naik, kena tunggu beberapa bulan dan setahun dua dahulu. Inilah sebenarnya Presiden Pas nak, kalau nak tukar Najib, biar dalam pilihanraya, jangan memberontak jalanan sampai jadi macam Arab Spring, musim bunga yang tidak berbuah. Prinsip ini kekal, dalam krisis MB Selangor dan Terengganu dulu, nak tukar MB, melalui pilihanraya. Lepas pilihanraya, kita hormat keputusan rakyat.

Sekarang, rakyat dah buat keputusan, maka kita perlu beri sokongan kepada kerajaan PH yang baru. Jangan risau, kita akan sokong dalam perkara betul, dan bangkang dalam perkara salah, sama seperti kita buat ke BN. Nasihatkan kerajaan kalau salah.

Memang menarik PRU kali ni. Ibu segala pilihanraya tidak salah diberi gelaran. Apapun, alhamdulillah, kegembiraan aku untuk PRU kali ni;
1. Pas pertahan Kelantan, dan menantikan janji royalti.
2. Pas tawan semula Terengganu.
3. Kerusi Dun di Kedah dan Pahang bertambah.
4. Kawan2 rapat aku mula faham perjuangan Pas, dan kekal bersama Pas walaupun belum menang.

Aku akui, terpaksa mendengar suara2 sindiran apabila Pas hanya dapat 18 kerusi Parlimen. Tapi anda silap, jangan tepekkan definisi menang anda kepada kami. Menang anda bila BN jatuh, menang Pas bila Islam dimartabatkan sepenuhnya, tidak kisah siapa pun martabatkannya dengan ikhlas, sama ada BN, PH atau Pas sendiri.

Arwah TGNA pernah sebut, kalau UMNO nak laksana Islam sepenuhnya, kita bubar Pas, masuk UMNO. Jadi, kalau PH betul2 nak laksana Islam sepenuhnya, aku akan beri sokongan sepenuhnya kepada PH.

Apapun, sekali lagi, tahniah PH, selamat mentadbir Malaysia, rakyat sedang memerhati.


No comments: