Saturday 26 January 2019

sabarlah...

Pernah lalui situasi di mana kita luahkan rasa susah dan mereka yang mendengar hanya berkata, "Ala kau ni, ada orang lagi susah dari kau tau tak, benda kecil je ni" Apa perasaan kita masa tu?

Ya, sakit dan pedih.
Seolah-olah macam kita sengaja memperbesarkan masalah yang sebenarnya sekecil kuman. Terasa seperti kita sengaja suka-suka mengeluh tentang hidup yang kadang terasa begitu menyesakkan.

Akhirnya kita berikrar untuk tak akan sesekali ceritakan rasa susah kita lagi. Kita memilih untuk diam, memalsukan senyuman dan teruskan melangkah. Tanpa kita sedari topeng wajah-bahagia-palsu selalu sedia terpasang di muka setiap kali keluar dari dunia sendiri.

Kita fikir dengan begitu hidup akan baik baik saja. Kita mulai rasa benci dengan diri sendiri, 'Kenapa masalah kecil macam ni pun nak rasa down?' Soalan yang sama berlegar-legar dalam kotak fikiran tanpa henti.

。。。

Mungkin begitulah perasaan mereka yang memilih untuk diam dan teruskan hidup dengan luka di hati. Rasa kecewa diperlekehkan akhirnya memakan diri.

Percayalah kawan, setiap dari kita punya kesusahan dan kesedihan tersendiri. Masalah yang nampak kecil di mata kita mungkin merupakan masalah yang paling besar dalam hidup orang lain.

Tanamkan dalam hati,
Jika ada yang datang mengeluhkan hidup, dengarkan. Mereka datang bukan cuma untuk meraih simpati, tetapi mereka percaya bahawa kita adalah seseorang yang boleh dipercayai.

Jika tak punya cukup rasa empati,
Berusahalah untuk memperbaiki hati.

No comments: