Saturday 15 December 2007

memory indah di Dhu al-Hijjah


''...bulan haji telah tiba lagi
menunaikan ibadah
panggilan Bait Allah
tanah suci Makkah
ya Makka al-Mukarramah..''

emmh.. tak berapa ingat tajuk lagunya..
tak berapa ingat juga liriknya
namun itulah 'song' yang sentiasa berkumandang bila Dhu al-Hijjah menjelma

teringat suatu waktu dulu..
ketika bersama mak dan ayah berserta penduduk kampung menghantar tok dan jemaah haji lain di airport Bayan Lepas Pulau Pinang..
aku hairan bila tengok jemaah yang menghantar lebih ramai dari mereka yang akan bergelar 'Haji atau Hajjah'..
dari kanak2 kecil hingga tok tokwan yang bertongkat
ada yang pergi dengan kereta
ada juga yang pergi dengan rombongan bas
meriah betul suasana tika tu...
lagi satu..yang aku hairan tu...mengapa diaorang asyik minta maaf sambil nangis2..
bila aku tanya mak..
mak kata..diaorang nak pergi jauh..tak tahu balik lagi ke tidak..
tapi..sebenarnya bukan jawapan mak yang aku nak tahu..
yang pentingnya bagi aku dan abang udin..
masa nilah kesempatan bagi kami
dapat pergi jalan-jalan..
naik bas ramai-ramai..
makan-makan kat padang Kota Lama
emmh..indahnya..kenangan waktu itu..

No comments: