Tuesday 4 July 2017

..tazkirah diri

....
...........meniti hari2 senjaku...
....
Tiada malam yang diseliputi kegelapan kecuali pada akhirnya adalah fajar yang menyinsing cahaya.
.....Tiada pula hilang terik sang matahari kecuali ia terbenam ke hujung barat menyambut datangnya malam.
....Begitulah Allah SWT menjalankan pergantian keduanya sebagai bahasa untuk umat manusia memahami ketetapan dan kekuasaan-Nya.
          ....... Namun, ia juga adalah tanda perkiraan masa di dunia ini. Setelah terbenam sang mentari, maka berlalulah satu hari dalam kehidupan.

Berlalu sehari masa di dunia adalah isyarat telah hilang sehari daripada usiaku....
.......Bayangkan seutas tali yang panjang, jika setiap hari dipotong sedikit demi sedikit, akhirnya akan habislah tali tersebut. ...
....       ....Begitulah ibarat usia kehidupanku. Sedarkah aku? Atau lalaikah aku? Tetapi, masa akan terus berlalu tanpa menunggu persetujuanku. Samada aku menyambutnya atau menolaknya, ia akan tetap berlalu tanpa dapat dihalang sehinggalah akhir dunia ini.

Seandainya aku melihat usia yang bertambah saban tahun dengan makna yang tersirat, ia bukan sekadar angka yang dibilang-bilang. Sesungguhnya ia adalah derap langkah yang memendekkan jarak kepada kematian.
     .....Menanti dan mengharungi hari-hari yang berlalu bukan sekadar pejam dan celik, ia bukan hanya kerdipan mata, tetapi lebih daripada itu. Masa adalah usia, ia adalah nikmat yang tidak terperi.
      ....................
......
Segera aku teringat sepotong hadis yang pernah dibaca,

Daripada Abi Bakrah daripada bapanya, sesungguhnya seorang lelaki telah bertanya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, katanya :  Wahai Rasulullah manusia bagaimanakah yang baik sifatnya? Sabda Rasulullah SAW, siapa yang panjang umurnya dan baik amalannya.  Lelaki itu bertanya lagi : Manusia bagaimanakah yang buruk sifatnya? Sabda Baginda:  Siapa yang panjang umurnya dan buruk amalannya.  (Riwayat Imam Ahmad).

Lantas aku cuba mengoreksi diri tentang empat  perkara berikut:
1. Tentang usiaku bagaimana telah aku gunakan.
2. Tentang harta dari mana dan ke mana dibelanjakan.
3. Tentang ilmu, apakah yang telah dimanfaatkan dengannya.
4.  Waktu bertenaga, bagaimanakah dihabiskan tenaga itu.

Mudah-mudahan Allah masih sudi memberikanku peluang lagi untuk mempertingkatkan amal ibadat kepada Allah SWT dan beroleh keberkatan dengan usia yang telah lalu dan  yang masih berbaki.

Aku mendambakan sebuah pengakhiran sebagaimana  Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, ayat 281:-

“Dan peliharalah diri mu dari azab yang terjadi pada hari yang kamu semua dikembalikan keapda Allah, kemudian masing-masing diri diberi  balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakan, sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya. “


Moga Allah redha…..Ameen!

No comments: